Opony letnie – co warto i trzeba o nich wiedzieć?

Cechą opon letnich jest duża powierzchnia styku opony z asfaltem, większa ich twardość w porównaniu z oponami zimowymi oraz niezbyt wygórowana cena. Opony letnie są tańsze od zimowych i wielosezonowych. Powinniśmy zakładać opony letnie, kiedy temperatura powietrza zaczyna się utrzymywać na poziomie powyżej 7 stopni Celsjusza. Pamiętać jednak należy, że decyzja o założeniu opon letnich nie może być przedwczesna. Konieczne jest, aby wysoka temperatura utrzymywała się nie tylko w południe, ale wczesnym rankiem i wieczorem. Gdy rozważamy sprawę kupna nowych opon letnich, czy zimowych, kierujemy się rzecz jasna ich ceną. Wiadomo im droższa opona letnia, czy zimowa, tym  jest ona trwalsza, bo zrobiona z lepszych materiałów, posiadająca wyższe wskaźniki bezpieczeństwa. Kierowcy mają świadomość, że nie ma opon uniwersalnych, idealnych na wszelkie warunki pogodowe.

Jedne lepiej sprawdzają się w deszczu, inne na suchej nawierzchni. W Polsce jest również duża skala temperatur. Latem temperatura sięga 30, a nawet 40 stopni Celsjusza, a zimą spada poniżej 20. Do tej pory nie udało się jeszcze producentom wyprodukować takiej jednej opony, która byłaby idealna na takie właśnie  temperatury. W związku z tym, najlepszym z wyjść jest stosowanie opon odpowiednich do pory roku, czyli opon letnich i zimowych. Opony letnie, w niskich temperaturach  twardnieją, co oznacza słabą przyczepność samochodu do nawierzchni, przeważnie śliskiej bo pokrytej śniegiem lub lodem. Opony zimowe w wysokiej temperaturze stają się zbyt miękkie, co powoduje szybkie zużywanie się bieżnika. To pora roku powinna decydować jakie opony zakładamy do naszego samochodu. Dobrze dobrana opona w samochodzie, to klucz do bezpiecznego poruszania się po drogach. Samochód kupujemy z oponami, przeważnie są to opony wielosezonowe, ale czasami, jeśli auto kupujemy w salonie w okresie wiosenno – letnim, ma ono opony letnie, a w dodatkowym wyposażeniu mamy komplet opon zimowych. W nowym samochodzie sprawę opon, w takiej sytuacji mamy rozwiązaną na co najmniej trzy sezony jazdy.